Η ζωή μιμείται την τέχνη, ή η τέχνη τη ζωή; Και τι συμβαίνει όταν η τέχνη και η ζωή αναμειγνύονται και γίνονται ένα και το αυτό; Μέσα από το σαρδόνιο χιούμορ τής ταινίας Να ζει κανείς ή να μη ζει, ο Ernst Lubitsch σατιρίζει ανελέητα το πρόσωπο του Χίτλερ και γελοιοποιεί την αυστηρή, τυφλή υποταγή στους ανωτέρους. Ο φόβος του ανωτέρου παίζει βασικό ρόλο στην ταινία δίνοντας στους πολωνούς «ηθοποιούς του θεάτρου» την ευχέρια να ξεγελάσουν τους Γερμανούς κατακτητές μέσα από εμπνευσμένες μεταμφιέσεις και τρελές καταστάσεις, να βοηθήσουν την Αντίσταση και να το σκάσουν από τη Βαρσοβία προς την ελεύθερη Αγγλία. Ολόκληρη η ταινία είναι μία πανέξυπνη κωμωδία, που όταν κυκλοφόρησε το 1942 κατακεραυνώθηκε από τους κριτικούς επειδή «έπαιζε» με σοβαρά θέματα και απογοήτευσε το πουριτανικό αμερικάνικο κοινό που δεν ήταν έτοιμο να δεχθεί (να καταλάβει;) τη σάτιρα. Ο Jack Benny στον καλύτερο ρόλο της ζωής του, στην μοναδική ίσως ταινία σοβαρού σκηνοθέτη που έπαιξε, βρίσκει ευκαιρία να παίξει και λίγο Άμλετ με συμπρωταγωνίστρια την πανέμορφη Carole Lombard (σύζυγο τότε του Clark Gable), η οποία πέθανε σε αεροπορικό ατύχημα δύο μήνες πριν προβληθεί η ταινία. Μια από τις καλύτερες κωμωδίες της κλασικής περιόδου του Χόλιγουντ, η οποία γυρίστηκε και σε μετριότατο ριμέικ το 1983 με τον Mel Brooks.
Ψάχνοντας (δηλαδή βλέποντας) όχι και τόσο γνωστές ταινίες (κυρίως παλιές). Και ευκαιρία να θυμηθούμε (ή να γνωρίσουμε) κάποιες κλασικές!
Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2008
To Be Or Not To Be
Τάδε έφη zisis at 11:11
Labels: 1942, Carole Lombard, comedy, Ernst Lubitsch, Jack Benny, remade
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
3 σχόλια:
Υπέροχη ταινία...
Αυτές οι ταινίες μέσα από την αθώα αυθεντικότητα τους γίνονται ρετρό-αντίκες στο χρόνο!
Μα και η Τέχνη εμπεριέχεται στη ζωή, και άρα σε ορισμένες περιπτώσεις είναι παντελώς δυσδιάκριτο να αντιληφθείς από που προέρχεται η μίνιση!
Όπως πάντα άψογος τις επιλογές.
Μαζί με το Trouble In Paradise είναι από τις αγαπημένες μου ταινίες του δυστυχώς ξεχασμένου Lubitsch.
Ειδικά η σκηνή με την ατάκα "So they call me Concentration Camp Ehrhardt" είναι από τις κορυφαίες κωμικές στιγμές.
Ευχαριστώ Αλέξανδρε!
Στην ίδια σκηνή ρωτάει συνέχεια ο "μασκαρεμένος Τούρα" τον Ehrhardt αν γνωρίζει τον ηθοποιό Τούρα, για να λάβει την... αξεπέραστη ατάκα:
"Oh, yes I saw him in 'Hamlet' once. What he did to Shakespeare we are now doing to Poland."
Δημοσίευση σχολίου